Thursday 23 October 2014

DENGGI

assalamualaikum..


entry kali ni aku nak share pasal denggi..
seperti yang kita tahu denggi merupakan virus yang dibawa oleh nyamuk aedes(ntah btol k x ejaan tu)..hahaha
 sejak akhir-akhir ini banyak kes denggi tempat aku pratikal..
area Kota Bharu,,,
hampir setiap hari akan ada admission pesakit disebabkan denggi..

kadang-kadang simpton denggi ni kita tak perasan..
lain orang lain simpton(tanda-tanda)
mengikut pemerhatian aku,,
simpton denggi ialah
-demam yang tinggi
-demam yang tak kebah dalam masa yang lama
-kejap demam kejap x
-mengalami pendarahan di gusi..
-pengeluaran darah haid yang luar biasa(banyak)
-letih lesu
-penat
-sesak nafas
-pucat
-bintik-bintik merah di permukaan kulit
-sakit kepala
-sakit sendi
-dll(untuk info yang lebih lanjut boleh tekan disini http://www.celikvitamin.com/blog/punca-dan-rawatan-bagi-demam-denggi/)


penawar??
selain pergi hospital
boleh lah dapatkan penawar daripada orang-orang tua yang lebih berpengalaman
setakat pemerhatian aku..
aku dapat 2 penawar

1)sup ketam nipah...
 insyaAllah menjadi,berdasarkan pengalaman mak dan ayah aku     serta para pesakit yang aku jaga dalam wad...mesti akan ada relatives dorang bawa sup ketam untuk dorang..bolah turunkan suhu katanya,,(selagi suhu tak turun ke paras normal iaitu 37 darjah selsius doktor tak akan bagi balik..hehehe...)
untuk pengetahuan suhu yang dikira sebagai demam ialah 37.4 dan keatas..
jika capai 42.5 dan keatas dah dikira hyperthermia..suhu yang teramat tinggi yang boleh mengundang maut.) 

2)air bali
 untuk menggalakkan buang air kecil
 bagi mengurangkan suhu badan..
 petua ni aku dapat dari kawan aku yang pernah kena demam denggi...

tu jewla yang aku dapat kongsikan...
jika ada mengalami tanda-tanda yang telah saya nyatakan diatas,,
lekas lah g hospital..
jumpa doktor..
takut melarat..

thats all from me..
tq,,,
moga bermanfaat....

No comments:

Post a Comment